29.5.10

Ελληνικός προορισμός + μάρκετινγκ- μια ιστορική αναδρομή: 1970-2010

Στο ΜΚΤ ισχύει το εξης: Ένα προιον για να προχωρήσει υπάρχουν 4 ΒΑΣΙΚΑ στάδια:
Προιον - τιμή- διανομή- προώθηση (και στην προώθηση ανήκει η διαφήμιση, το μάρκετινγκ μου μεσα). Αυτά είναι τα αποκαλούμενα 4P που πολλοί εμίσησαν, αλλά το χρήμα ουδείς -στην περίπτωσή μας.

Στον ελληνικο τουρισμό έχουμε το εξής παράδοξο: Έχουμε τον ήλιο και τη θάλασσα (από π.Χ. εποχή- προιόν), χτίσαμε και τα ξενοδοχεία (1970, προιόν), έχουμε και την κουζίνα (προιόν), βάλαμε και λίγο αρχαία ελληνική ιστορία (π.Χ επίσης -προιόν, αλλά και διανομή, θα εξηγήσω γιατί) και περιμέναμε να μας έρθουν!!!! Τιμή, με δραχμές φτηνοί το 1970, κομπλέ, ανεβήκαμε, φτάσαμε με live your myth 2004 με Σάκη, eurovision, Ολυμπιακους, Euro 2004 και εκεί που λέμε "Ποπο, γαμάμε τώρα!!!!" το μπαμ.

Γιατί; Τι μεσολάβησε; Ας δούμε τα 4P ένα ένα.

Προιον
Από το 1970 έως σήμερα εμφανίστηκαν νέοι ανταγωνιστές. Η Τουρκία, Αίγυπτος, Τυνησία, Ισπανία κτλ πουλάνε ήλιο-θάλασσα, με όχι την ίδια ιστορία και εμείς δεν κάναμε τίποτα για να αντιμετωπίσαμε τον ανταγωνισμό. Ξενοδοχεία, ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ, όταν προσφέρεις άυλο (τουρισμός)... Εμείς τη φιλοξενία των παππούδων μας την πουλήσαμε και αγοράσαμε στερεοφωνικά από Γερμανία και Κορέα. Επίσης αρνηθήκαμε να εκσυγχρονίσουμε το προιόν μας και πλέον δε θεωρείται από πολυεθνικές ότι έχουμε "ξενοδόχους", αλλά επιχειρηματίες που θέλουν να τα κονομήσουν με real estate που μεταφέρουν και κόσμο. Αυτό λυπάμαι, αλλά ΔΕΝ είναι τουρισμός. Ο ξένος έρχεται για μια ελληνική σαλάτα και του δίνεις ιταλική και κινέζικη. Ότι ναναι. Και χωρίς να αναφερθώ σε ταξιτζήδες, ότι δε ξέρεις αγγλικά, κτλ, κτλ... Δειτε το Site των Ισπανών... 

Τιμή
Γίναμε ακριβότεροι και δεν κάναμε διαφοροποίηση. Ως φτηνός, μπορείς να έχεις στρατηγική ηγεσίας κόστους, αλλά όταν δεν μπορεις να εισαι φτηνος, απαιτείται διαφοροποίηση. Αλλιώς γιατί να έρθω σε σένα ρε μεγάλε;;; Στην Ελλάδα δεν το κάναμε αυτό, νομίζοντας οτι θα δούλευε πάντα το μαγαζί. Η Ελλάδα έμεινε να δουλεύει με μαζικό τουρισμό και αφού τη ζήτηση τη ρυθμίζουν οι ξένοι, το ίδιο κάνουν και την τιμή. Υπηρεσίες άλλες δεν πωλούνται και μείναμε να πουλάνε διαμονή οι ξένοι για εμάς. Εκτος του ότι οι πύλες εισόδου -εξόδου είναι πανάκριβες. Φόροι στο Βενιζέλος, τιμές φωτιά στα πλοία....; Στη Νέα Υόρκη έδωσα 75 δολάρια και είχα 8 εισητήρια να δω όλα τα μνημεία της πόλης...

Διανομή
Μηδέν. Με ή χωρίς πηλίκο. Ποτέ ο Έλληνας δεν αναρωτήθηκε δε νοιάστηκε για τη διανομή. Απεναντίας, οι έλληνες ξενοδόχοι πουλήθηκαν για ψίχουλα στους ξένους tour operators και έμειναν εξαρτημένοι σε αυτούς που το μόνο που τους νοιάζει είναι να γεμίζουν τα αεροπλάνα τους για Ελλάδα και μόνο. Το αποτέλεσμα είναι τιμές σε προορισμούς πολυτελείας όπως η Ρόδος με 37 και 39 ευρώ all inclusive και πακέτα 280 ευρώ μαζί με πτήση από Γαλλία για 5 μέρες διανυκτέρευση σε 5στερα... τραγικό. Ο Έλληνας "ξενοδοχος" πουλούσε συμβόλαια και δανειζόταν από τράπεζες χωρίς να στηθεί από την Ελλάδα κανάλι διανομής προς τα έξω. Συνεπώς η ζήτηση ελέγχεται όλη από τους ξένους. Ας μη ξεχνάμε ότι ο μαζικούς τουρισμός προήλθε από πρακτορεία. Θα έπρεπε να υπάρχει ένα ελληνικό τουλάχιστον που να κινείται παγκοσμίως και να πουλάει Ελλάδα. Και οι ευθύνες; οι επιχειρηματίες στο κράτος και τούμπαλιν. Καμία στρατηγική για διεθνείς εκθέσεις από αρμόδιους φορείς, όπως επιμελητήρια, η νοοτροπία του δημόσιου υπάλλήλου και στον ιδιωτικό. Προσωπικά εδώ δε μπορώ να ρίξω ευθύνες στο κράτος....
Ευθύνη στο κράτος για τη διανομή θα ρίξω μόνο στο γεγονός ότι ενώ όλοι οι ξένοι έχουν εκπαιδευθεί στα σχολεία για την αρχαία ελληνική ιστορία και πολιτισμό, δεν έχει γίνει ΤΙΠΟΤΑ για να συνδεθεί με τουριστική προώθηση, επισκέψεις, παρά μεμονωμένες προσπάθειες και προγράμματα. Υπάρχει και ο Απόδημος, ο οποίος είναι ξεκομμένος από τη μητέρα πατρίδα...

Στη διανομή είναι το ΜΕΓΑΛΟ για μένα θέμα....

Προώθηση
Προώθηση χωρίς σχεδιασμό ΜΚΤ, χωρίς στρατηγική, χωρίς ιδιωτική πρωτοβουλία. Που πας έτσι;


Συμπέρασμα
Σύμφωνα με τον κύκλο ζωής του προιόντος, το ελληνικό προιόν έχει κλέισει τον πρωτο κύκλο του το 2004 και έπειτα. Για να επανέλθει στο στάδιο της ανάπτυξης και να γίνει αστέρι και ξανά cashcow θέλει ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ, να προσπαθήσει να κερδίσει καινούριο μερίδιο αγοράς και να κάνει νέο κύκλο...Η ανάγκη του ανθρώπου να ταξιδεύει θα γίνεται μεγαλύτερη και το ταξίδι γίνεται φτηνότερο συνεχώς...


Ο ξένος έρχεται ΑΚΟΜΑ στην Ελλάδα, ή έστω ερχόταν για ότι εμείς κοροιδεύαμε: τη φιλοξενία, το τζατζίκι, το συρτάκι, το μουσακά, το πιτόγυρο, το μπλε, την ιστορία. Προιόν έχουμε, στα άλλα τα έχουμε κάνει σαν τα μούτρα μας. Ας το καταλάβουμε και ας σοβαρευτούμε. Ευτυχώς, όπως έχω ξαναγράψει τον Αριστοτέλη, το Σωκράτη και τον Περικλή δε μπορούμε να τους απομυθοποιήσουμε...


ΥΓ. -Και έχεις ιστορικούς προορισμούς με παγκόσμιο Brand και κάθεσαι και κοιτάς;;  -Και όμως, όχι!

2 σχόλια:

nikan είπε...

χμ, ναι. Ορθή ανάλυση σε επίπεδο micro που μου τσαλακώνει την macro ελπίδα που έλεγα εδώ: http://metablogging.gr/archives/2679

Themistocles Papadimopoulos είπε...

Δυστυχως, ναι. το μονο πετυχημένο bottom up case study ειναι το παραδειγμα της μαστιχας χιου.