27.12.10

Ελευθερία, Δημοκρατία και Κοσμοπολιτισμός

Αφορμή του σημερινού ποστ ένα blog, κάποιου Γερμανού. Βρέθηκε τυχαία στην οθόνη μου μέσω google ενώ έψαχνα για τον James Madison, βλέποντας ένα βίντεο του Καθηγητή Ελληνικών Hunter Rawlings III, -καθηγητή Ελληνικής ιστορίας και ιστοριογραφίας στο Κορνέλ. Ο Γερμανός συγγραφέας  έχει κατηγορία με άρθρα για την ελευθερία και μεγάλους στοχαστές, μεταξύ των και αρχαίους Έλληνες. 


Δημοκρατία και Ελευθερία 
O Madison ήταν από τους Founding fathers , ο 4ος Πρόεδρος των ΗΠΑ και αυτός που έγραψε το Αμερικάνικο Σύνταγμα. Έγραψε λοιπόν κάποιες σκέψεις για τη δημοκρατία. Τη δημοκρατία ως Republic αλλά και ως democracy. Για τον Madison λοιπόν, το republic είναι για το κοινό πράγμα", στα λατινικά (πάντα), έμμεση δημοκρατία , ήτοι κοινοβουλευτική. Η διακυβέρνηση έχει τη βάση στο λαό, αλλά όχι στον όχλο. Most importantly for Madison, minorities in this republic are protected from majorities. He recognized that the tyranny of majorities is perhaps the greatest threat to freedom (which liberal thinking is all about, after all). Οι δημοκρατίες κινδυνεύουν από τις πλειοψηφίες (και από τις μειοψηφίες, γιατί όχι;)
Να σημειώσω εδώ ότι η Ελλάδα αναφέρεται ως Hellenic Republic, ο λαός των Ελλήνων σαν να λέμε. Πολύ σωστά, αφού Democracy, by contrast, comes from the Greek and means ‘rule of the people. Δεν έχουμε άμεση δημοκρατία στην Ελλάδα το διατυπώνουμε, αλλά γνωρίζουμε τις έννοιες; Ο Γερμανός συγγραφέας λοιπόν θεωρεί ότι η δημοκρατία των Αθηναίων καταστράφηκε, -μήπως συμφωνεί με τον Ισοκράτη;- και αυτό αποδεικνύεται με πράξεις όπως η Σικελική εκστρατεία, η καταστροφή της Μήλου και η δίκη του Σωκράτη. Διατυπώνονται από τον συμπαθέστατο Γερμανό και απόψεις για περιπτώσεις άμεσης δημοκρατίας στις ΗΠΑ, όπως η California
Στο βίντεο που ξεκίνησε το ποστ, διατυπώνεται στο ακροατήριο η άποψη ότι "σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες δεν είστε ελεύθεροι" από τον Καθηγητή Rawlings. Γιατί; λέει στο τέλος ο Καθηγητής " άλλοι παίρνουν τις αποφάσεις, το πρώτο, δεν υπερασπίζεστε οι ίδιοι την πατρίδα σας το επόμενο- και προσλαμβάνετε δικηγόρους για να σε εκπροσωπήσουν στο δικαστήριο", το τελευταίο επιχείρημα. 


Ελευθερία και φιλοσοφία 
Συνεχίζω από το Blog του μελετηρού Γερμανού, ο οποίος αναφέρει και αναλύει το Μηλιακό Διάλογο του Θουκυδίδη (ή Θούκυ όπως τον έλεγα όταν διάβαζα για Πανελλήνιες) και ολοκληρώνει με την exegesis, την εξήγηση δηλαδή :) Οι Μήλιοι θέλαν να μείνουν ελεύθεροι και ανένταχτοι, αλλά οι Αθηναίοι δεν τους άφησαν. O Θούκυ είναι ο πρώτος ρεαλιστής της ιστορίας (βλέπε και realpolitik) και ο πρώτος ιδεαλιστής ο Πλάτωνας, για όσους δε θυμούνται. Ο Θούκυ δεν υποστηρίζει κανέναν σε αυτόν τον διάλογο- για αυτό έγραψε και ιστορία- απλά παραθέτει τον εν λόγω διάλογο. 


Σύμφωνα πάλι με το Γερμανό ο περισσότερο ελεύθερος στην Αρχαία Ελλάδα ήταν ο Διογένης. 
Για το Διογένη δε γνωρίζουμε ότι ήταν ίσως ο πρώτος φιλόσοφος που με την πράξη δίδαξε την απλότητα και έτσι θαύμαζε και τον Ηρακλή που με την πράξη δίδαξε την αρετή (leading by example που λέμε..).  Ο γνωστός ως κυνικός Διογένης εξορίστηκε νέος από τη Σινώπη της Τουρκίας (όταν αργότερα κάποιοι τον κατηγόρησαν λέγοντας “οι Σινωπείς σε καταδίκασαν να φύγεις” εκείνος απάντησε “κι εγώ τους καταδίκασα να μείνουν”), έφτασε και έμεινε στην Αθήνα (όπου και το γνωστό απόφθεγμα για το δούλο του Μάνη και ο εμπαιγμός του Πλάτωνα -όπου ο δεύτερος τον ονόμαζε “Σωκράτη μαινόμενο”, ο Διογένης όμως δεν είχε σε μεγάλη υπόληψη τον ιδρυτή της Ακαδημίας και δεν άφηνε ευκαιρία να τον ειρωνεύεται. Όταν ο Πλάτων διατύπωσε τον γνωστό ορισμό για τον άνθρωπο: “Ζώον δίπουν άπτερον” ο Διογένης μάδησε ένα πετεινό και τον παρουσίασε στην αγορά λέγοντας “Ιδού ο άνθρωπος του Πλάτωνος” κι αυτός τότε συμπλήρωσε τον ορισμό με το “και πλατώνυχον ). Τέλος ο Διογένης βρέθηκε στην Κόρινθο, όπου και η συνάντηση με τον Μέγα Αλέξανδρο (ο Διογένης τον δέχτηκε μέσα από το πιθάρι του και όταν ο Αλέξανδρος τον ρώτησε αν ήθελε κάτι απ΄αυτόν εκείνος του απάντησε απλώς “Αποσκότησον με” (δηλαδή μη μου σκεπάζεις τον ήλιο. Τότε ο Αλέξανδρος είπε: “Αν δεν ήμουν Αλέξανδρος θα ήθελα να είμαι Διογένης”).


Διογένης και Κοσμοπολιτισμός
Αυτό που είναι μάλλον άγνωστο έιναι ότι από το Διογένη και τους κυνικούς προήλθε ο κοσμοπολιτισμός. The word derives from Greek cosmos Κόσμος (the Universe) and polis Πόλις (city).
Ο Διογένης εξόριστος και κατατρεγμένος, μάλλον έβλεπε τα πράγματα πολύ πιο καθαρά από τους συμπολίτες του... Of Diogenes it is said: "Asked where he came from, he answered: 'I am a citizen of the world (kosmopolitês)'".[1] This was a ground-breaking concept, because the broadest basis of social identity in Greece at that time was either the individual city-state or the Greeks (Hellenes) as a group. The Stoics, who later took Diogenes' idea and developed it into a full blown concept, typically stressed that each human being "dwells […] in two communities – the local community of our birth, and the community of human argument and aspiration".[2]
Τα σημερινά κινήματα Πολιτών βασίζονται αρκετά στις αρχές του μοντέρνου κοσμοπολιτισμού και στις θεωρίες κοινωνιολόγων όπως οι Ulrich Beck και ο Levinas
Ο παγκόσμιος διάλογος για τον κοσποπολιτισμό, τη δημοκρατία και την κοσμοπολίτικη δημοκρατία  συνεχίζεται με τον Daniele Archibugi τον David Held και όλους εμάς... 
Για την Ιστορία, ο Διογένης πέθανε στην Κόρινθο πολύ γέρος και κατά την παράδοση την ίδια μέρα που πέθανε στη Βαβυλώνα ο Αλέξανδρος. Και ο νοών νοείτω.

Δεν υπάρχουν σχόλια: